Elämme aikaa, jossa on paljon kysymysmerkkejä ja vielä aika vähän vastauksia. Äkkiseltään voisi ajatella, että juuri nyt pitäisi tehdä radikaaleja kurssin korjauksia ja lähteä raivaamaan liiketoiminnalle aivan uusia polkuja.
Mutta koska liiketoiminnassa ei oteta vallattomia riskejä, ei myöskään ole syytä poiketa täysin hyväksi havaitulta väylältä. Sen sijaan tässä hetkessä on mainio tilaisuus miettiä, missä määrin voi ja kannattaa tehdä asioita toisin, kuin mihin markkinassa on totuttu. Ja jos tuntuu siltä, että on vähän isommankin kurssinmuutoksen aika, on ehdottomasti syytä haastaa omat näkemyksensä ja koettaa vaihtaa perspektiiviä asioita ulkopuolelta tarkastelevan tahon (esim. asiakkaan) suuntaan. Lisäksi hatussa on hyvä olla aimo annos jäitä, sillä kun radikaali muutos on tarpeen, ei keinoja uuden kurssin validoimiselle juuri ole. Ja jos on, on usein jo liian myöhäistä.
Apulaisprofessori Nando Malmelin summaa uudistumisen esteet ja hidasteet näin:
Organisaation historia - joka vaikeuttaa ulkopuolisen näkökulman käyttöönottoa
Liiketoiminnan nykytila - joka pitää katseen työpöydässä horisontin sijaan
Tulevaisuuden lukutaito - joka on liian pinnallinen ja/tai ad hoc -lähtöinen
Kaivataan siis jonkinlaista irtiottoa, oli kyse sitten pienestä tai suuresta kurssinmuutoksesta.
Esimerkiksi jo se, että pitää kilpakumppaniensa toimintaa ja tekemisiä säännöllisesti ja tarkasti silmällä, auttaa näkemään omia vajaavaisuuksia ja mahdollisuuksia markkinassa paljon kirkkaammin. Kun vielä otetaan huomioon uudet olosuhteet, konteksti ja muuttuva maailma, kilpailija-analyysi syvenee ja tulee luontevaksi osaksi yrityksen strategista ennakointia. Kilpailijan perusteellinen tunteminen ja ymmärtäminen on liiketoiminnan tärkeä kulmakivi. Ja valitettavasti tähän ei useinkaan organisaatioissa ole aikaa, kunnollista resurssia tai välineitä, vaan homma hoidetaan projektimaisesti ja harvakseltaan, jolloin kehittämisen työkalut jäävät vaillinaisiksi. Tai sitten nojataan yleiseen toimialatietoon, joka ei kuitenkaan avaa syvänäkymää samoilla apajilla toimivien yritysten logiikkaan samalla tavalla kuin säännöllisesti ja perusteellisesti toteutettu kilpailijaseuranta + analyysi.
Liputammekin voimakkaasti sen puolesta, että kilpailijoita on syytä pitää säännöllisesti, systemaattisesti ja perusteellisesti silmällä. Näin luodaan hyvää pohjaa omalle strategialle ja kilpailukyvylle ja parannetaan sitä yhä tärkeämmäksi muodostuvaa tulevaisuuden lukutaitoa.
Comments